Halaman

Blog Yang Comey, Hensem dan Cantik..:)

Followers

Isnin, 24 Mei 2010

Begedil Cinta Kita....

Tarikh: 23/5/2010.
Tempat: Dapur Rumah Kami.. =: )
Aktiviti: Mengasah bakal memasak sesama ahli rumah.


Chef : wani, azwa, umi....





Tajuk pun nak kena jiwang2 kan..biasa la..blog budak jiwang..(haha)...Kenapa tajuknye begedil cinta kita....sbb, suka ati aku la nak bagi name pe pun..blog aku...aku punya suka la nak tulis pe pun...haha..!!!!



ok2...start cita....cadangan nak wat begedil ni sbnarnye tercetus dah lama...juz baru nk wat mnggu lepas..kebetulan aku pernah tgk akak aku wat begedil kat rumah..so, aku tau la resepi sikit2...wat yang asas2 je...bukan nak jual pun....bahan2 dibeli di pasar pagi Taman Tun Sardon dan Tesco Extra sungai 2....




Bahan-bahannya ialah:



Ubi Kentang. Digoreng dan dilenyekkan. Selalunya org rebus kentang ni untuk empuk kan.tp aku lebih suka goreng untuk empukkan kentang ni, sbb kalo kita rebus, kentang ni akan jadi terlalu lembut, kurang melekat dan bila kita goreng nnt ia kan cepat pecah.




Ayam. Basuh ayam ni sebelum potong.kalo kita basuh lepas potong, rasa ayam ni akan hilang sikit. Cincang ayam ni halus2...



Tepung. Xyah banyak sangt..kalo x masukkan pun xpe.sbb, kita dah goreng kentang td, so, kentang td mmg dah melekat dan ia xkan pecah bila digoreng.




Garam. secukup rasa.jgn byk sgt..nnt darah tinggi lah...




Daun Sup.dicincang halus.



Telur. dipukul dan begedil dicelup kedlm telur sebelum digoreng.




Cili kering.Kami terpaksa guna cili yang kering ni sbb lupa nak beli cili yang x kering...hehe





Bahan dah ada...tp ape gunanye bahan tanpa alatan..hehe

Garfu dan sudu. Digunakan untuk melenyekkan kentang yang dah digoreng.


Dapur memasak, gas, kuali, sudip...kemaskan dapur ni,..:)
Dan lain2 peralatan lagi...ops...minyak jgn lupa ye..nk goreng guna pe kalo xda minyak kan..hehe..



Ok...dah abis pasal bahan dan alatan..kita ckp pasal step nk wat lak....


Ubi yang dah dilenyek, ayam yang dah dicincang, daun sup yang dicincang halus, tepung sesudu, garam secukup rasa dan cili yang dipotong kecil...semuanya digaul sekali.....





Dah sebati bahan2 td, so leh la wat bentuk2 yang disukai....:)




Ni antara hasil bentuk2 yang telah berjaa dibentuk...




Dah abis main bentuk2 tadi, celupkan begedil tadi ke dalam telur yang telah dipukul dah gorengkan ke dlm minyak yang panas...

Dan hasilnya...............................




Taraaaaaaa.............



view ala2 kamera SLR....hehe




Siap la sudah, BEGEDIL CINTA KITA.....=: )


2 ulasan:

Azwah M.sohor berkata...

hahahhahahahaahhhaa........
cantiknye dapor!!!!!!

Suara Hati Ini.... berkata...

besa la....tgk la dapur sape..haha!!!!!

Klik Kat Cini